سارا فلاحی در بازدید ازشهرستان سیروان اعلام کرد:

طرح های هادی روستاهای ایلام نیازمند بازنگری است

طرح های هادی روستاهای ایلام نیازمند بازنگری است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سیروان؛سارا فلاحی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان و جمعی از مدیران شهرستان از تعدادی از روستاهای شهرستان بازدید بعمل آورد.

در این بازدید سارا فلاحی اظهار داشت: طی سال های اخیر مهاجرت از شهر به روستا معکوس شده و بازگشت به روستا افزایش یافته است و برنامه های جامع روستایی باید هدفمندتر و آینده نگرانه تدوین و اجرایی شوند .

وی افزود: روستاها به سمت تولید بیشتر در حال حرکت هستند،  بنابراین باید رفاه و آسایش آنها بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

فلاحی یاداور شد: بسیاری از روستاهای استان نیازمند بازنگری در طرح هادی روستایی برای حذف مشاغل مزاحم و آلاینده هستند. با بازنگری طرح هادی در روستاها فضای بیشتری برای فعالیت و اقدامات روستایی به این مناطق الحاق می شود.

نماینده مردم شهرسنان های ایلام، ایوان، سیروان، چرداول، ملکشاهی و مهران گفت: در بازنگری طرح های هادی روستایی باید موقعیت زمین های  کشاورزی از اراضی طبیعی به عنوان میراث معنوی و طبیعی همه نسل ها در نظر گرفته و تفکیک شود. 

وی تاکید کرد: باید تضاد بین منافع مردم روستا با اراضی ملی و طبیعی با عقلانیت حل و فصل و مرز بین این زمین های کشاورزی و طبیعی به خوبی مشخص شود.

وی اظهار داشت: یکی از اتفاق های نامیمون در گذشته حجم گسترده مهاجرت مردم از روستا به شهر در طول دوران بوده است که این رویه در درازمدت روستاها را با مشکل جمعیتی و فعالیت انسانی مواجه ساخته است.

فلاحی افزود: باید زیرساخت ها و استراتژی هایی برای رفع این چالش تعریف شود چرا که اجرای طرح های زیرساختی بدون تعریف افق و راهبرد طولانی مدت آن زیرساخت ها را  دچار مشکل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته برای نسل های آینده و برنامه های دراز مدت خود طرح و افق مشخص دارند، گفت: در اینجا نیز باید به برنامه ریزی عقلانی و منطقی بدون در نظر گرفتن هیچ گرایش حزبی و سیاسی مبادرت کنیم تا استان به سمت توسعه پایدار گام بردارد.

فرماندار سیروان نیز گفت: حدود ۸۲ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند در حالیکه میانگین جمعیت روستایی در کشور حدود ۳۶ درصد است.

جواد رحیمی مقدم افزود: جمعیت بالای روستانشینی در این شهرستان، نشان می دهد شرایط اشتغال و زندگی در روستاها فراهم بوده و این یک مزیت بسیار بزرگ است.

فرماندار سیروان با اشاره به روند رو به رشد مهاجرت معکوس به روستاهای این شهرستان، یادآور شد: باید ظرفیت لازم در روستاها برای پذیرش حجم بالایی از مهاجران ایجاد شود.

رحیمی مقدم افزود: اگر برای این موضوع چاره ای اندیشیده نشود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: باید زیرساخت های لازم در روستاها در بخش های مختلف راه، آب، برق و گاز و دیگر بخش ها با هدف پذیرش مهاجرت معکوس فراهم شود.

تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است