با حضور مسئولین استانی و شهرستان صورت گرفت؛

کاشت ۴۰۰ نهال به یاد شهدای ایل خزل

کاشت ۴۰۰ نهال به یاد شهدای ایل خزل

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سیروان؛ آئین کاشت ۴۰۰ نهال به یاد ۴۰۰ شهید ایل خزل با حضور حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، فرماندار سیروان ، امام جمعه سیروان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ، مدیرکل بنیاد شهید و جمعی از ایثارگران در بخش کارزان شهرستان سیروان برگزار شد.

در ابتدای این آئین جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان ضمن خوشامدگویی اظهار داشت طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بوستان و یادمانی به نام و یاد شهدای ایل خزل در محل کاشت درختانی که به نیابت شهدای این ایل کاشته شده اند، احداث می شود.

جواد رحیمی مقدم با بیان اینکه این یادمان به یاد عملیات ضربت ذوالفقار و شهدای عظیم الشان این عملیات و سایر شهیدان ایل خزل در سال ۱۴۰۰ با همکاری دستگاه های متولی پیگیری و اجرا می شود،افزود: این نهال ها باتوجه به اینکه در نزدیکی کارخانه سیمان کارزان کاشته شده است، نیروهای این شرکت متولی آبیاری، نگهداری و مراقبت از آنها هستند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی با اشاره به اینکه این استان از الگوهای موفق کشور در نهالکاری است، افزود: کاشت نهال و حراست از جنگل به فرموده مقام معظم رهبری جهاد درختکاری است.

وی با بیان اینکه باید این جهاد ارزنده که حراست از انفال و طبیعت است، گسترش بیشتری پیدا کند،افزود:علاوه بر توزیع و کاشت نهال درختان غیرمثمر جنگلی چون بنه و بلوط باید نهال درختان مثمر باغی نیز که مورد تقاضای مردم است، از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان توزیع شود.

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه باید کاشت نهال به یک فرهنگ عمومی و گسترده در بین همه مردم تبدیل شود هرچند در سال های اخیر اقدامات موثر و چشمگیری از مشارکت مردم و منابع طبیعی در استان ایلام صورت گرفته است،اظهار داشت: باید این مکان کاشت نهال که مزین به نام ۴۰۰ شهید ایل خزل است، به یک بوستان شکیل و زیبای دارای امکانات تبدیل شود.

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه باید بوستان مورد نظر به امکاناتی چون نمازخانه و استراحتگاه برای کسانی که از این فضا استفاده می کنند و در شان مقام شامخ شهدا و مردم شهرستان سیروان و ایل خزل، ایجاد و احداث شود،تصریح کرد:نهالکاری با نام شهدا و به نیابت از آنها ارزش معنوی و فرهنگی کار را بالا می برد و شهدا خود حارث و حافظ این درختان خواهند بود.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه ایلام استان پیشرو و موفق کشور در زمینه کاشت نهال است،گفت: موفقیت و تاثیر شگرف برنامه های منابع طبیعی فقط مرهون حضور و مشارکت گسترده و خودجوش مردم از اقشار مختلف است.

رضا احمدی با اشاره به اینکه در سال های اخیر میزان آگاهی و علاقه مردم نسبت به درختان و حفاظت از طبیعت بیشتر از گذشته شده است و خود آنها در حراست از عرصه های طبیعی پیش قدم هستند،افزود:قطع کردن یا آسیب رساندن به درختان و طبیعت در مقایسه با سال های گذشته کمتر شده و این بیانگر حساسیت مردم نسبت به اهمیت درختان و طبیعت است.

وی به بوستان شهدای ایل خزل اشاره و تصریح کرد: اعتبار احداث استراحتگاه و نمازخانه این بوستان را منابع طبیعی و آبخیزداری استان از محل اعتبارات خود تامین می کن.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام  خاطرنشان کرد: دستگاه های مربوطه همچون فرمانداری سیروان، حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امورایثارگران استان ایلام طراحی ها و رایزنی های لازم و نهایی را انجام و منابع طبیعی و آبخیزداری تامین اعتبار آن را انجام می دهد.

در پایان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با اشاره به اینکه امسال با همکاری و همراهی منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگر ادارات نهال های زیادی به نیابت از شهدای استان ایلام کاشته شده است،گفت: : استان ایلام دارای سه هزار شهید است که امسال بیش از سه هزار نهال به نیت این شهدای بزرگوار کاشته شده است.

اسدالله تولیده افزود: در این مکان که ۴۰۰ نهال کاشته شده است، یک یادمان و بوستان با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، فرمانداری سیروان و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس احداث می شود.

تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است